Tanítási módszerek – weblapszerkesztés

Udvaros József 1

1 udvarosj@atlas.sk

Absztrakt. Az Internet és az 1990-es évek elején a WWW kialakulásával új témakör jelent meg az informatikában, a weblapszerkesztés. Ezen témakör tanítására viszonylag rövid időn belül többféle módszer alakult ki. Közülük néhány módszert hasznosan lehet alkalmazni az általános és középiskolában, míg a többit a felsőoktatásban. A megfelelő tanítási módszer alkalmazásának kiválasztását nagyban befolyásolja a weblapszerkesztés módja és az iskola típusa.

1.       Tanítási módszerek

A munkámban a weblapszerkesztés tanításának legelterjedtebb módszereit mutatom be:

·         Nyelv és utasítás orientált (a nyelvet strukturált egységnek tekinti, a weblapszerkesztés logikáját állítja előtérbe, s a szükséges mértékben vezeti be a használt nyelv konkrét elemeit)

·         Szoftvertechnológia-orientált (a szoftvertechnológia előnyeit állítja előtérbe)

·         Feladattípus-fogalom orientált (egy konkrét feladatkörből feladatsorokat épít, s a feladatsor megoldása közben vezeti be az éppen szükséges új weblapszerkesztési ismereteket és meghatározza az alkalmazói rendszer által használt fogalmakat, majd ezen fogalmakhoz kapcsolódó funkciókat tárgyalja)

·         Funkcióorientált (meghatározza az alkalmazói rendszer általános funkcióit, majd a funkciókhoz kapcsolja a konkrét ismereteket)

·         Mintapélda alapján (a nyelvet mintapéldák elemzésén keresztül mutatja be)

·         Adatorientált (az adatstruktúrát tekinti elsődlegesnek, feladat meghatározást típus-specifikációként tekinti)

·         Menüorientált (a weblapszerkesztési ismereteket az alkalmazói programon keresztül tanítja, méghozzá annak menüpontjai szerint) [1] [3]

2.       Nyelv és utasítás orientált

Egyik legrégebben és egyben legszélesebb körben elterjedt módszer, itt is egy működőképes weboldal előállítása a cél, amely mindig egy programozási nyelvhez kötődik.

Alapelve: egy programozási nyelv, illetve jelölő nyelv elemein keresztül tanítja a weblapszerkesztést, pl. HTML, PHP.

A módszer lényege, hogy egy programozási, illetve jelölő nyelvet tanít meg, s azon keresztül vezeti be a weblapszerkesztési ismereteket. Mivel a programozási/jelölő nyelv van a középpontban, ezért sok nyelvfüggő ismeret rögzül, mint általános weblapszerkesztési fogalom. Ez azt a problémát hozza magával, hogy nehezen lehet áttérni más weblapprogramozói nyelvre, illetve teljesen az alapoktól kell kezdeni a tanulást-tanítást.

Problémái:

·         Nyelvfüggő elemek a weblapszerkesztésben

·         Weblapszerkesztési fogalmak nem köthetők egyértelműen nyelvi fogalmakhoz

·         Dinamikus weboldalak szerkesztésénél nagyon meg kell választani a nyelvet a bonyolultság miatt

A nyelvet strukturált egységnek tekinti, mint más strukturált programozási nyelvnél. A nyelv logikáját veszi figyelembe. Áttekinti a weboldalak felépítésének fő vázát.

Tematikák a HTML nyelv tanításához:

·         A HTML nyelv logikája

·         Betűk formázása

·         Fejezetek/címsorok és formázásaik

·         Hivatkozások

·         Listák

·         Táblázatok

·         Képek és videók

·         FRAME-ek

·         BODY és META

·         Képtérképek

·         Űrlapok

·         Stíluslapok [7]

Az említett tematikák közül az iskolatípustól függően és a tanulók tudásszintjéhez igazítva néhányat nélkülözhetünk.

3.       Szoftvertechnológia-orientált

Egy szoftverfejlesztési módszertanhoz, technológiához rendelt weblapszerkesztési módszer, ahol a szoftverfejlesztési módszertan határozza meg a weblapszerkesztést. Ebben az esetben nem beszélhetünk kimondottan weboldal programozásról. Itt a környezet adja a weblapszerkesztés módját. Pl. JOOMLA, MOODLE, LMS rendszerek. [10] Az eszközök határozzák meg a weboldal kinézetét, ha változtatni szeretnénk rajta, akkor az előreprogramozott sablonok közül választhatunk, vagy mi magunknak kell a sablonokat testre szabnunk. Nagy előnye, hogy szinte nincs szükség weboldal szerkesztési készségekre, elegendő elsajátítani a rendszerkörnyezet felépítését, logikáját. Hátránya, hogy rendszerfüggő, amit az egyik rendszerben könnyedén alkalmazhatunk, az nem biztos, hogy más rendszerben is. Ezt a módszert nem tudjuk használni más módszerekkel közösen.

Tematikák a JOOMLA tanításához:

·         JOOMLA telepítése

·         Rendszergazdai felület és funkciói

·         JOOMLA rendszer konfigurációja és felhasználók definiálása

·         Komponensek és modulok kezelése

·         Sablonok telepítése és váltása – a weboldal vizualizálása

·         Új komponensek és modulok telepítése a weboldal funkcióinak bővítése [5]

·         E-shop létrehozása

·         Tartalom kezelése

·         Menürendszer kezelése

·         Cikkek kezelése

·         Tartalom menühöz való rendelése [4]

Tematikák a MOODLE tanításához:

·         MOODLE telepítése

·         Nyelvi beállítások

·         Felhasználói profil kialakítása

·         Kurzus formátumok, beállítások

·         Kurzus szerkesztése

·         Tartalom hozzáadása és kezelése

·         Fórum létrehozása és kezelése

·         Csevegés létrehozása és kezelése

·         Tesztek készítése

·         Műhely létrehozása és kezelése

·         Feladat létrehozása

·         Napló létrehozása és kezelése

·         Fogalomtár létrehozása és kezelése

·         Lecke létrehozása és kezelése

·         Wiki létrehozása és kezelése

·         Statisztikák

·         Kurzus adminisztráció

·         Felmérés és válasz [5]

Az előző tematikákból látható, hogy a két rendszer teljesen különböző. Tehát nem hivatkozhatunk az egyik rendszerben tanultakra a másik rendszer tanításánál. A szoftvertechnológia-orientált tanítási módszer nagyon jól alkalmazható a LMS rendszerek tanításánál.

Abban az esetben, ha a tanulók elsajátítottak már egy szoftvertechnológia-orientált tanítási módszerrel tanított weblapszerkesztési módot, akkor utána akár tanítható a HTML, vagy a PHP nyelv. A HTML és a PHP nyelveket nyelv és utasításorientált módszerekkel taníthatjuk. A megírt weblapok könnyen beágyazhatók egy MOODLE rendszerbe.

4.       Feladattípus-fogalom orientált

Itt a weblapszerkesztés tevékenysége egységet alkot, egyes részei nem választhatók el egymástól, itt mindig egy teljes weboldalt szerkesztünk, esetleg ezt a weboldalt feloszthatjuk kisebb részekre, s ezek megszerkesztése után összerakva megkapjuk a teljes weboldalt. A különböző részek létrehozásánál használhatunk más módszereket is. Úgy vezet be új weblapszerkesztési ismereteket, hogy azokat a megoldandó feladatok tegyék szükségessé. Nélkülük a soron következő feladat nem oldható meg.

A feladattípus-orientált módszernél egy konkrét összetett feladatból, vagy feladatkörből indulunk ki, ahol több feladattípust is felhasználhatunk. Az egymásra épülő feladatok megoldásánál szükséges bevezetni új fogalmakat, elemeket, melyek nélkülözhetetlenek a konkrét feladat megoldásánál. Előnye, hogy az előbb említett fogalmakat, elemeket gyakorlatilag kipróbáljuk – felhasználjuk. Esetleges hátránya, hogy a feladatot más módszerekkel gyorsabban illetve egyszerűbben is megoldhatjuk.

A feladattípus-orientált módszer alkalmazásánál gyakran használjuk a fogalom orientált módszert, mivel a feladatok megoldása közben elmagyarázzuk a weboldalszerkesztő rendszer által használt fogalmakat, pl. kép, videó, keret, link,... majd az ezen fogalmakhoz kapcsolódó műveleteket - funkciókat tárgyaljuk. Oktatás szempontjából fontos a fogalmak helyes sorrendjének meghatározása.

Weboldalszerkesztés műveletei:

·         Alkalmazott program alapfunkciói, mely programfüggő (fájl létrehozása, módosítása, mentése, megjelenítése, nyomtatása)

·         Weboldal létrehozása: keretek, képek, videók, szövegek beillesztése

·         Hivatkozások beillesztése

·         Különböző objektumok formázása – hasonlóan, mint a szövegszerkesztésnél

·         Módosítások

·         Weboldalak publikálása

A felsorolt műveletek alkalmazhatóak a sztatikus weboldalaknál, azonban ha dinamikus weboldalakat szeretnénk szerkeszteni, akkor a műveleteinket szükséges a következőkkel kibővíteni:

·         Adatbázis létrehozása és beállításai

·         Adatbázissal való műveletek (SQL)

Feladattípusai:

·         Betű és bekezdés formázási beállítások

·         Listák

·         Hivatkozások készítése

·         Táblázatok

·         Képek és videók beillesztése

·         Oldalfelosztás - keretrendszer

·         Grafika

·         Szövegfeldolgozás

·         Adatbáziskezelés

·         Kommunikáció (e-mail, FTP, fórum, chat,...)

Megjegyzés: Napjainkban a legtöbb irodalom  ezzel a módszerrel mutatja be a weblap-szerkesz­tés lépéseit.

Tematikák az alkalmazás orientált weblapszerkesztés tanításához:

·         Az adott weblapszerkesztő program kezelése

·         Egyszerű HTML parancsok

·         Hivatkozások készítése

·         Formázási beállítások a programban

·         Formázás CSS segítségével

·         Képek és videók beillesztése

·         Egyéni komplex feladatok és példasorok megoldása

5.       Funkcióorientált

Meghatározza az weboldalszerkesztő rendszer általános funkcióit, pl. beírás, képek, videók, flash animációk beillesztése, formázás, keretek,... , majd a funkciókhoz kapcsolja a konkrét ismereteket. Hátránya az eszközfüggőség, mivel nem biztos, hogy ugyanazon eszköz más verziójában (vagy teljesen más eszközben) van lehetőség továbbfejlesztésre.

6.       Mintapélda alapján

A módszer a weblapszerkesztést mintapéldák elemzésén keresztül mutatja be. Ez a módszer ötvözi a nyelvorientált és feladattípus-orientált módszereket, mivel adottak a nyelvi elemek a példákban, ezek felépítése a nyelv elemeit követi. Ebben az esetben egy vagy több egyszerűbb mintapéldát elemezünk, vagy egy komplex mintafeladaton mutatjuk be a kívánt ismereteket. Előnye, hogy rögtön vizuálisan látjuk a végeredményt, ez által a tananyag sokkal gyorsabban elsajátítható. Hátránya, hogy alkalmazás, illetve nyelvfüggő módszer.

Ezen módszer alkalmazásánál javasolt a következő témakörökre mintapéldákat összeállítani:

·         Betű és bekezdés formázási beállítások

·         Listák

·         Hivatkozások készítése

·         Táblázatok

·         Képek és videók beillesztése

·         Egyéni komplex feladatok és példasorok megoldása, ill. saját weboldal szerkesztése

Amennyiben a tanulók tudásszintje engedi, akkor kibővíthetjük a következő témakörökkel:

·         FRAME-ek

·         BODY és META

·         Képtérképek

·         Űrlapok

·         Stíluslapok

A mintapéldák lehetnek a fogalomorientált módszer szerint felépítettek is. Az alapvető különbség, hogy a fogalomorientált módszerben fogalmakat definiálunk, majd alkalmazunk. A mintapélda módszerben pedig a mintapéldákat elemezzük és onnan ismerjük meg a fogalmakat, funkciókat.

A szlovákiai középiskolai oktatásban leggyakrabban ezt a módszert alkalmazzák az oktatási folyamatban, melyben mintapéldák segítségével mutatják be a weblapszerkesztés problematikáját, utalva az előbbi témakörökre. Általában csak a szakközépiskolákban foglalkoznak az alábbi témakörökkel: FRAME-ek, BODY és META, képtérképek, űrlapok, stíluslapok.

7.       Adatorientált

Alapgondolata, hogy a feladatot részfeladatokra osztjuk, s ezeket „sablon” alapján oldjuk meg. Itt arra gondolunk, hogy az említett részfeladat mindig megoldható egy algoritmussal, vagy utasítással, mint például egy hivatkozást HTML nyelvben az <A HREF=”…”..> utasítással oldunk meg. Tehát ebben az esetben meg kell tanítani a legtöbb alaputasítást, illetve a többször használt algoritmust, melyeket aztán a megfelelő sorrendben kell alkalmazni. A módszer hátránya, hogy nyelvfüggő. Másik hátránya, hogy sokkal több információt meg kell tanítani, mint amit a web-fejlesztés folyamán felhasználunk. Ezt a módszert sikeresen lehet alkalmazni a feladattípus-orientált módszerrel.

8.       Menüorientált

A weblapszerkesztési ismereteket az alkalmazói programon keresztül tanítja, annak menüpontjai szerint. Hátránya, hogy csak az alkalmazott program lehetőségein belül tudunk weboldalt szerkeszteni. Bár a legtöbb weblapszerkesztő környezete hasonló, s így a már megtanultakat kis változtatással alkalmazni tudjuk. Előnynek könyvelhetjük el, hogy az alkalmazói programon keresztül viszonylag gyorsan tanítható – tanulható a weblapszerkesztés, az alkalmazói programot is tökéletesen megismertetjük. További előnye, hogy nagyon sok szakirodalom ezen módszer segítségével mutatja be a weblapszerkesztést különböző alkalmazói programokon keresztül.

Ajánlott egy olyan feladaton keresztül bemutatni az alkalmazói program menüpontjainak funkcióit, ahol elemezni tudjuk a funkciók által kifejtett változásokat.

A menüorientált weboldal szerkesztési módszer témakörei, egy adott alkalmazásból indul ki. Témakörök a Macromedia DreamWeaver oktatásához:

·         File

·         Edit

·         View

·         Insert

·         Modify

·         Format

·         Commands

·         Site

·         Window [8]

9.       Összefoglalás

A megfelelő módszer kiválasztása a következő befolyásoló tényezőktől függ:

·         Tanár egyénisége

·         Iskolatípus

·         Tanulók tudásszintje, életkora

·         Tananyag nehézsége (tananyag egységekre való bontása)

·         Az oktatásra szánt idő [9]

A nyelv és utasítás-orientált módszereket a középiskolában, illetve a felsőoktatásban ajánlott alkalmazni, mivel ennél a módszernél már szükséges valamilyen szintű algoritmizációs gyakorlat. A módszer segítségével a tanulók megtanulják, hogy a weboldalaknak van forráskódjuk és vizuális megjelenítésük. Az elsajátított utasítások alkalmazásával, megfelelő sorrendben való leírásukkal algoritmusokat hoznak létre. Az algoritmusok vizuális megjelenítésével weboldalakhoz jutunk. Mivel az ilyenfajta programozás eredménye látványos, ezért a tanulók nagyon gyorsan megtanulják.

A JOOMLA és az LMS rendszerek egyszerű kezelhetősége miatt, egyre több középiskolában tanítják, de általában csak szabadidős, ill. szakköri tevékenység keretein belül. Ezen tanagyag tanításánál legjobban alkalmazható a szoftvertechnológia-orientált módszer, hiszen egy szoftver technológiát kell tanítani. A környezet bemutatását követően a tanulók könnyen tudnak menüszerkezeteket létrehozni, majd ezeket tartalommal – cikkekkel feltölteni.

Az alkalmazás és eszközorientált módszereket a szakképzésben (szakközépiskolákban) ajánlott használni, mivel itt már feltételezhető, hogy a tanulók ismerik a weboldalszerkesztés lépéseit, s nem kell az alapokkal foglalkozni, hanem az alkalmazáson keresztül bemutatni.

A közoktatásban kimondottan a feladattípus-fogalom orientált módszer a javasolt, mivel ebben az esetben az általános jártasságok kialakítása és a weblapszerkesztésben használt fogalmak elsajátítása a cél, nem web-fejlesztő szakembereké.

Funkció orientált módszert kimondottan a felsőoktatásban javasolt alkalmazni, vagy olyan típusú tanfolyamokon, ahol a hallgatóság professzionális számítógép használó.

Menüorientált módszer a lehető legrosszabb oktatói módszer, mivel ez nem ösztönöz logikus gondolkodásra, csak a menüpontokra való kattintgatásra. Nem ajánlott ezen módszer alkalmazása.

Adatorientált módszert alkalmazhatjuk a középiskolákban, ahol a bemutatott struktúrákat „csak összeollózzuk” és így könnyen szerkeszthetünk egyszerűbb weboldalakat. Ezt a módszert gyakran ötvözik a többi módszerrel, hiszen minek hozzunk létre új struktúrát, ha már egyszer létrehoztunk egy hasonlót, csak módosítani kell a meglévőt.

Mintapélda alapján való oktatási módszert kimondottan az általános iskola felső tagozatán és a nem kimondottan informatika irányultságú középiskolákban alkalmazhatjuk. A diákok a mintapéldák alapján könnyen létre tudják hozni saját weboldalaikat. Ebben az esetben a tanulóknak nincs szükségük weboldal szerkesztési készségekre, hiszen nem az a cél, hogy tökéletesen megtanulják a weboldalszerkesztést, hanem csak kipróbálják és bemutatjuk weboldalszerkesztés technikáját. Tehát felkeltjük a tanulók érdeklődését a weblapszerkesztés iránt.

Irodalom

1.  Szlávi Péter, Zsakó László: Programozás tanítási módszerek. ELTE TTK Informatikai Szakmódszertani Csoport

2.  Papp-Varga Zsuzsanna, Szlávi Péter, Zsakó László: ICT Teaching Methods – Programming Languages. Department of Media and Educational Informatics, Eötvös Lóránd University of Budapest

3.  Nóra Csiki, László Zsakó: ICT Teaching Methods – Applications. Department of Media and Educational Informatics, Eötvös Loránd University of Budapest

4.  North, Barrie M.: Joomla! 1.5 felhasználói kézikönyv - Webhelyek üzemeltetése a Joomla! Segítségével. Kiskapu Kiadó, Budapest (2010)

5.  Steven Holzmer, Nancy Conner: Joomla! for Dummies. Wiley Publishing, Inc.. Indianapolis (2009)

6.   Tanári Kézikönyv
http://moodle.disabilityknowledge.org/file.php/1/Tanari-Kezikonyv-Szep.pdf

7.   Bodnár István, Magyary Gyula: Az Internet használata II. – Informatikai füzetek. Kiskapu kiadó, Budapest (2006)

8.   Bruce, Betsy: Tanuljunk meg az Adobe Dreamweaver CS3 használatát 24 óra alatt. Kiskapu Kiadó, Budapest (2007)

9.   Erich Petlák: Všeobecná didaktika. Iris, Bratislava (2007)

10. Stoffová, V.: Animation Models in E-learning of Science. In: Computer Based Learning in Science 2005. University of Žilina, Žilina (2005)