Egy e-learning
keretrendszer használatának hatásai
{kristofzs, bcharles, vtp}@de-efk.hu
DE EK
Absztrakt. Felsőoktatásunk egyik legizgalmasabb kérdése az
oktató-hallgató kapcsolat. Manapság a hallgatók elvárásai az oktatással szemben
annyira változékonyak, hogy csupán a hagyományos módszerekkel ezek már nem
elégíthetők ki. A megújulásra való törekvések egyre nagyobb szerepet játszanak
az oktatás világában. Jó példa az e-learning
keretrendszer lehetőségeinek kihasználása. Néhány éve alapszakunkon, a Debreceni
Egyetem Egészségügyi Karán bevezettük az ILIAS keretrendszert. Cikkünkben arra
a kérdésre kerestük a választ, hogy az ILIAS implementálása emelte-e oktatásunk
minőségét, és ha igen, milyen mértékben. Vizsgálatunk során első
megközelítésben két meghatározó tantárgy érdemjegyeit vizsgáltuk.
1. Bevezetés
A felsőoktatás igen fontos és kiemelt figyelmet érdemlő egyik területe az oktató-hallgató kapcsolat. Napjainkban a hallgatói elvárások egyre széleskörűbbek, nemcsak a tárgyak tartalmára vonatkozóan, hanem a tudás megszerzésének módjára, az ahhoz való hozzáférhetőségre vonatkozóan is. Ezért fontos egyre nagyobb mértékben figyelembe venni az oktatás módszereiben is ezeket a szempontokat. Az oktatás, képzés területén rendkívül izgalmas kérdés az hogyan lehet a hatékonyságot, eredményességet növelni. Erre egyik jó példa az e-learning rendszerek bevezetése az oktatási gyakorlatban, elsősorban a felsőoktatási intézményekben. Ez rendszerint valamilyen integrált keretrendszer alkalmazását jelenti.
Néhány éve a Debreceni Egyetem Egészségügyi Karán az Egészségügyi szervező (BSc) szakon is bevezetésre került az ILIAS e-learning keretrendszer.
Kutatásunk során arra kerestük a választ, hogy az ILIAS bevezetése változtatott-e a hallgatók eredményein a korábbi félévekhez képest, amennyiben igen, mennyire tekinthető szignifikánsnak ez a változás. Cikkünkben bemutatjuk azokat a vizsgálati eredményeket, melyeket a statisztikai eljárások, tesztek alkalmazásával kaptunk.
2. Az intézmény és a képzés rövid
áttekintése
A Debreceni Egyetem az ország egyik
legnagyobb múlttal rendelkező felsőoktatási intézménye, mely 15 karával és 21
doktori iskolájával igen széles képzési és kutatási lehetőséget biztosít
hallgatói számára.
Az intézmény az Orvos- és Egészségtudományi Centrum, Agrár és Műszaki Tudományok Centruma és a Tudományegyetemi Karok köré szerveződik.
Az Orvos- és Egészségtudományi Centrumban az Általános Orvostudományi Kar, a Fogorvostudományi Kar, a Gyógyszerésztudományi Kar, a Népegészségügyi Kar és az Egészségügyi Kar kap helyet.
|
|
|
|
1. ábra: Általános
Orvostudományi Kar |
|
2. ábra: Fogorvostudományi Kar |
|
|
|
|
|
3. ábra: Népegészségügyi Kar |
|
4. ábra: Gyógyszerésztudományi Kar |
|
|
|
||
5. ábra: Egészségügyi Kar |
|
||
Az egészségügyi főiskolai képzés
1990-ben indult el nyíregyházi központtal 2 szakon, 60 hallgatóval. Jelenleg
intézményünk 4 alapszakjának 7 szakirányán, 1 mesterszakján és szakirányú
továbbképzésein több mint 2200 hallgató tanul. 1996-ban alakult az intézmény
Egészségügyi Főiskolai Karrá és 2000-től tartozik az integrált Debreceni
Egyetem karai közé, melynek képzési helye továbbra is Nyíregyháza. 2002-től
vezettük be a kredit-rendszerű képzést és a Neptun
nyilvántartási rendszert, melyet 2008-ban frissítettünk. Karunk az egészségügyi
és szociális szféra számára képez felsőfokú végzettséggel rendelkező
szakembereket, akikre nagy szükség van a munkaerőpiacon. A Magyar Akkreditációs
Bizottság 2006-ban akkreditálta intézményünket, kari képzéseinkről elismerően
nyilatkozott. 2007-ben nyertük el az ISO 9001:2000 minőségirányítási
Tanúsítványt, amely fontos lépés volt a minőségbiztosítás, minőségfejlesztés
terén.
Az egészségügyi szervező képzés
célja az, hogy a végzett szakember az egészségügyi rendszerekben a
problémamegoldást illetően az orvosok és más egészségügyi dolgozók egyenrangú partnere legyen. Hallgatóink
széleskörű képzettségét bizonyítja, hogy végzett hallgatóink az egészségügyön
kívül működő munkahelyeken (közigazgatás, informatikai cégek, pénzintézetek
stb.) is jól megállják a helyüket. A betöltött munkahelyek skálája is igen
széles: informatikus, ügyvitelszervező, irodavezető, rendszergazda, kontroller,
marketinges, minőségbiztosítási és gazdasági munkakörök.
Az egészségügyi szervező alapszak
jelenleg 3 szakirány oktatási feladatait látja el. A hallgatók az első három
félévben közös képzésben vesznek részt, ahol nagyrészt alapozó ismeretek és
szakmai törzsanyag kerül feldolgozásra. A képzés a 4. félévben részekre válik,
a szakirányok tantárgyi programjai nagyrészt szakmaspecifikus
anyagot tartalmaznak. A képzés gyakorlatorientált, melyet a teljes 7. félévben
zajló gyakorlat zár le.
3. Az ILIAS bemutatása
Az ILIAS más tanulást támogató rendszerekhez hasonlóan egy olyan rugalmas e-learning keretrendszer, ami egy környezetben integrálja a tudás átadásának és megszerzésének, a rendszer használói közötti együttműködésnek és kommunikációnak, valamint a mérés-értékelésnek az eszközeit lehetőséget kínálva tanítás-tanulás komplex menedzselésére.
Felhasználási területe igen széles, de leginkább nagyobb intézmények, vállalkozások használják. A rendszer minden felhasználó számára (egyetemek, oktatási intézmények, vállalatok) ingyenes, 2000 óta nyílt forráskódú, így mindenki hozzá is járulhat a további fejlesztésekhez.
Az ILIAS által biztosított szolgáltatások, lehetőségek:
Az intézményben bevezetésre kerülő rendszer testreszabása során igényfelmérést végeztünk, melyben több hallgatói körből más-más szempontok alapján kértünk véleményt. Egyrészt azok között, akik jelenleg első évesek, hiszen ők már a kezdetektől az ILIAS-t használják. Másrészt egy felsőbb éves csoportban, akik véleményalkotásukban az ILIAS előtti tapasztalataikat is összevethették a jelenlegi LMS rendszerrel. Harmadrészt a levelező és nappali tagozaton más-más igények jelentkezhetnek pl. nappali tagozaton a számonkérések magasabb száma miatt.
A felhasználói vélemények értékelése alapján az egyes oktatókhoz tartozó tárgyak anyagainak ILIAS-ban történő megjelenése az alábbi szempontoknak megfelelően került feltöltésre:
A fenti változtatások után kialakított ILIAS rendszer használatát követő eredmények képezték a vizsgálatban szereplő összehasonlítás tárgyát.
4. Statisztikai elemzés
Vizsgálataink során két tantárgy adatait elemeztük részletesen. Ez a két tantárgy az Egészségtudományi ismeretek és a Matematika voltak. A választás indokául szolgált az a tény, hogy mindkét tantárgy része a szakunk szakmai törzsanyagának, képzésünk különböző területeit megfelelően lefedve.
Az adatokat a NEPTUN Egységes Tanulmányi Rendszeréből válogattuk le. Vizsgálatunk az ILIAS keretrendszer bevezetése előtti (2006/2007 tanév második félév és 2007/2008 tanév első félév) valamint a bevezetés utáni (2007/2008 tanév második félév és 2008/2009 tanév első félév) érdemjegyeket tartalmazza. A számításokat az SPSS 15.0 programcsomag segítségével végeztük.
A statisztikai elemzéseket paraméteres és nem-paraméteres próbák felhasználásával végeztük el. A használt eljárások: kereszttábla-elemzés, Khi négyzet próba, kétmintás T-próba, Mann-Whitney próba. A különböző eljárások ugyanarra az eredményre vezettek. Részletesebben a kétmintás T-próba és a Mann-Whitney próba számítási eredményeit mutatjuk be.
4.1. Az Egészségtudományi ismeretek tantárgy
eredményeinek vizsgálata
Az Egészségtudományi ismeretek tantárgy keretrendszer bevezetése előtti leíró statisztikai adatait az 1. táblázat tartalmazza. A minta elemszáma 51 volt.
|
Statistic |
Std. Error |
||
Egtud_e |
Mean |
|
2,1000 |
0,10000 |
|
95% Confidence Interval for Mean |
Lower Bound |
1,8738 |
|
|
Upper Bound |
2,3262 |
|
|
|
5% Trimmed Mean |
|
2,0556 |
|
|
Median |
|
2,0000 |
|
|
Variance |
|
0,100 |
|
|
Std. Deviation |
|
0,31623 |
|
|
Minimum |
|
2,00 |
|
|
Maximum |
|
3,00 |
|
|
Range |
|
1,00 |
|
|
Interquartile Range |
|
0,00 |
|
|
Skewness |
|
3,162 |
0,687 |
|
Kurtosis |
|
10,000 |
1,334 |
1.
táblázat: Az Egészségtudományi ismeretek tantárgy eredményei az ILIAS
bevezetése előtt |
A bevezetés utáni adatok átlaga emelkedést mutat. A részletes adatok a 2. táblázatban találhatóak. A minta elemszáma 41 volt.
|
Statistic |
Std. Error |
||
Egtud_u |
Mean |
|
3,8000 |
0,29059 |
|
95% Confidence
Interval for Mean |
Lower Bound |
3,1426 |
|
|
Upper Bound |
4,4574 |
|
|
|
5% Trimmed
Mean |
|
3,8333 |
|
|
Median |
|
4,0000 |
|
|
Variance |
|
0,844 |
|
|
Std. Deviation |
|
0,91894 |
|
|
Minimum |
|
2,00 |
|
|
Maximum |
|
5,00 |
|
|
Range |
|
3,00 |
|
|
Interquartile Range |
|
1,25 |
|
|
Skewness |
|
- 0,601 |
0,687 |
|
Kurtosis |
|
0,396 |
1,334 |
2. táblázat: Az Egészségtudományi
ismeretek tantárgy eredményei az ILIAS bevezetése után
A két változó normalitás-vizsgálata a Kolmogorov-Szmirnov teszt alapján szignifikáns eredményt adott (p1=0,000 és p2=0,020). A Shapiro-Wilk teszt alapján a bevezetés utáni adatok normális eloszlást mutattak (p1=0,000 és p2=0,020).
A két időszak adatait a kétmintás T-teszt és a Mann-Whitney próba alkalmazásával hasonlítottuk össze. A kétmintás T-próbát robusztussága miatt használhattuk. A kétmintás T-próba eredményei a 3. táblázatban, a Mann-Whitney próba eredményei a 4. táblázatban találhatóak.
|
|
t |
df |
Sig.
(2-tailed) |
Mean Difference |
Egtud |
Equal variances assumed |
-5,829 |
90 |
0,000 |
-1,09613 |
|
Equal variances not assumed |
-5,536 |
62,505 |
0,000 |
-1,09613 |
3. táblázat: A
kétmintás T-próba eredményei az Egészségtudományi ismeretek tantárgyra nézve |
Mann-Whitney U |
446,000 |
Wilcoxon W |
1772,000 |
Z |
-5,216 |
Asymp. Sig. (2-tailed) |
0,000 |
4. táblázat: A Mann-Whitney
próba eredményei |
Összesítve elmondhatjuk, hogy az Egészségtudományi ismeretek tantárgy tanulmányi eredményei szignifikánsan javultak az ILIAS keretrendszer bevezetésével (ptt=0,000 és pmw=0,000).
4.2. A Matematika tantárgy eredményeinek
vizsgálata
A Matematika tantárgy keretrendszer bevezetése előtti leíró statisztikai adatait a az 5. táblázat tartalmazza. A minta elemszáma 51 volt.
Statistic |
Std. Error |
|||
Mat_e |
Mean |
|
1,7000 |
0,21344 |
|
95% Confidence Interval for Mean |
Lower Bound |
1,2172 |
|
|
Upper Bound |
2,1828 |
|
|
|
5% Trimmed
Mean |
|
1,6667 |
|
|
Median |
|
2,0000 |
|
|
Variance |
|
0,456 |
|
|
Std. Deviation |
|
0,67495 |
|
|
Minimum |
|
1,00 |
|
|
Maximum |
|
3,00 |
|
|
Range |
|
2,00 |
|
|
Interquartile Range |
|
1,00 |
|
|
Skewness |
|
0,434 |
0,687 |
|
Kurtosis |
|
-0,283 |
1,334 |
5. táblázat: A Matematika
tantárgy eredményei az ILIAS bevezetése előtt
A bevezetés utáni adatok átlaga emelkedést mutat. A részletes adatok a 6. táblázatban találhatóak. A minta elemszáma 40 volt.
|
Statistic |
Std. Error |
||
Mat_u |
Mean |
|
2,3000 |
0,15275 |
|
95% Confidence
Interval for Mean |
Lower Bound |
1,9544 |
|
|
Upper Bound |
2,6456 |
|
|
|
5% Trimmed
Mean |
|
2,2778 |
|
|
Median |
|
2,0000 |
|
|
Variance |
|
0,233 |
|
|
Std. Deviation |
|
0,48305 |
|
|
Minimum |
|
2,00 |
|
|
Maximum |
|
3,00 |
|
|
Range |
|
1,00 |
|
|
Interquartile Range |
|
1,00 |
|
|
Skewness |
|
1,035 |
0,687 |
|
Kurtosis |
|
-1,224 |
1,334 |
6. táblázat: A Matematika
tantárgy eredményei az ILIAS bevezetése után
A két változó normalitás-vizsgálatát tekintve, a Kolmogorov-Szmirnov teszt eredménye (p1=0,350 és p2=0,000) és a Shapiro-Wilk teszt eredménye (p1=0,015 és p2=0,000) alapján kijelenthetjük, hogy a vizsgált változók egyik próba szerint sem normális eloszlásúak.
A két időszak adatait a kétmintás T-teszt és a Mann-Whitney próba alkalmazásával hasonlítottuk össze. A kétmintás T-próbát robusztussága miatt használhattuk, melynek eredményei a 7. táblázatban, míg a Mann-Whitney próba eredményei a 8. táblázatban találhatóak.
|
|
t |
df |
Sig. (2-tailed) |
Mean Difference |
Mat |
Equal variances assumed |
-3,369 |
89 |
0,001 |
-0,46569 |
|
Equal variances not assumed |
-3,539 |
86,373 |
0,001 |
-0,46569 |
7. táblázat: A kétmintás
T-próba eredményei a Matematika tantárgyra nézve
Mann-Whitney U |
607,000 |
Wilcoxon
W |
1933,000 |
Z |
-3,805 |
Asymp. Sig. (2-tailed) |
0,000 |
8. táblázat: A Mann-Whitney próba eredményei a Matematika tantárgyra nézve
Összesítve elmondhatjuk, hogy a Matematika tantárgy tanulmányi eredményei szignifikánsan javultak az ILIAS keretrendszer bevezetésével (ptt=0,001 és pmw=0,000).
4. Összegzés
Összegzésként elmondható, hogy az ILIAS keretrendszer implementációját követően a vizsgált tárgyak esetében bizonyítható javulást tapasztaltunk a hallgatók tantárgyi követelményeinek teljesítésében. Nem elhanyagolható ugyanakkor a hallgatók elégedettségének javulása sem. Az oktatók visszajelzései szerint az eredmények javulása az ILIAS által biztosított átláthatóbb tanulmányi környezetnek és ez által a hallgatói motiváció növekedésének is köszönhető.
Ezért további terveink között szerepel, hogy vizsgálatainkat kiterjesztjük a szakon oktatott valamennyi tárgyra. Jelenleg úgy látjuk, szükséges a keretrendszer további lehetőségeinek bevezetését alaposan előkészíteni és fokozatosan implementálni a felhasználók felkészültségének megfelelő intenzitással.
Irodalom
1. Szász Antónia: Differenciált didaktikai stratégiák e-learning környezetben
8th International ILIAS Conference in Budapest (2009. nov. 12-13.)
http://ilias.gdf.hu/repository.php?ref_id=25764&cmd=sendfile&rep_frame=1
2. Dr. Komenczi Bertalan: Elektronikus
tanulási környezetek, Gondolat Könyvkiadó,
Kognitív szeminárium sorozat (szerk: Pléh Csaba)
3. Dr. Komenczi Bertalan: Az E-learning lehetséges szerepe a magyarországi
felnőttképzésben
Budapest, 2006 Kutatási zárótanulmány
http://mek.niif.hu/06700/06773/06773.pdf
4. Dinya Elek: Biometria
az orvosi gyakorlatban, Medicina Könyvkiadó Zrt, (2001)
5. Sajtos László – Mitev Ariel: SPSS
kutatási és adatelemzési kézikönyv, Alinea Kiadó,
2007