Algofejtörők alkalmazhatósága az
algoritmikus gondolkodás fejlesztése érdekében
burai.gyongyi@tok.elte.hu
Absztrakt: A cikk az
algoritmikus gondolkodás fejlesztésének egy lehetséges eszközére, az
algofejtörő feladatokra irányuló kutatás 2009-ben született tapasztalatainak
egy részét kívánja bemutatni. Az algoritmikus gondolkodás és az algofejtörő
fogalmának kifejtése után általános iskola második és negyedik osztályában
lezajlott megfigyeléseket és az ezekből nyert következtetéseket írja le. A
megfigyelés tárgya különböző típusú és különféle eszközökkel támogatott
algofejtörők megoldatása a tanulókkal.
Bevezetés
Mindennapi életünk szerves részeként
alakítunk ki tudatosan vagy tudattalanul olyan ismétlődő eljárásokat, melyeket
meghatározott sorrendben, lépésenként hajtunk végre. Az esetek nagy részében
észre sem vesszük, de gyakorlatilag algoritmizációt végzünk. Ez a cselekvés nem
csak arra alkalmas, hogy rendszert és felépítést vigyen hétköznapi
tevékenységeinkbe, hanem általa energiát és időt is megtakarítunk. Az
algoritmikus gondolkodás kialakulása egyértelműen a gyermekkorhoz köthető,
legfontosabb időszaka az óvoda és az általános iskola által keretezett
időszakra esik. Éppen ezért célszerű és elengedhetetlen ebben az időszakban a
képesség fejlesztése célzott módszertan segítségével.
Az algoritmikus gondolkodás messze
túlmutat magán az informatikán. Sajnos az iskolai oktatás egyre inkább
eltolódik az alkalmazói rendszerek használata felé, így egyre jobban elhanyagolják
ennek az igen fontos képességnek a fejlesztését. Bár a NAT-ban visszatérő
irányadás a gyermekek algoritmikus gondolkodásának fejlesztése, nem létezik
jelenleg Magyarországon olyan általánosan elfogadott és bizonyított
hatékonyságú pedagógiai eszközrendszer, mellyel akár informatika órán, akár
bármelyik másik tanórán a NAT által elvárt eredmény biztosítható.
Az algofejtörők
története
Az elnevezés a kanadai matematikus,
számítógép-tudós és filozófus A. K. Dewdney-től származik, aki számos könyvet
írt a modern számítástechnika jövőjéről és hatásairól. Algofejtörő
feladványaival a Tudomány (Scientific American) című folyóirat általa
szerkesztett Számítógépes észjáték című rovatában találkozhatunk.
„Vannak azonban olyan fejtörők is, ezeket algofejtörőknek
nevezem, amelyeknek bonyolultabb a megoldásuk: egy, a kívánt végállapotot
előállító „recept” vagy eljárás, más szóval algoritmus.”[1]
A hagyományos fejtörő irodalomban is
találkozhatunk algofejtörő feladványokkal. Például, amikor a révésznek kell
átjuttatnia a folyó túlsó partjára egy farkast, egy kecsét, és egy káposztát,
vagy amikor egy kétkarú mérleg segítségével kell kiválasztanunk a hamis golyót,
ami csak súlyában tér el a többitől.
Ezen feladatok érdekességének és
újszerűségének köszönhetően motiváló hatásúak, ösztönzik a tanulókat a probléma
megoldására, a közös okoskodásra, az erőfeszítésre a siker érdekében.
Segítségükkel átalakíthatjuk a tanulók gondolkodásmódját, nagyobb teret
biztosíthatunk a kreatív gondolkodás számára, fejleszthetjük a probléma
felismerésének képességét.
Az algoritmikus
gondolkodásról
A gondolkodás szerepet játszik minden
olyan szellemi tevékenységben, melynek célja valamilyen probléma megfogalmazása
vagy a probléma megoldásának megtalálása. Az algoritmikus gondolkodás lényege,
hogy a tanulók ne műveletekben, hanem műveletek folyamatában, eljárásokban
gondolkozzanak. Az algoritmikus gondolkodás négy szintre bontható, és mindegyik
szint szoros kapcsolatban áll a különböző gondolkodásmódokkal.
Az algoritmikus gondolkodás
négy szintje[2]:
1.
Már
ismert algoritmus alkalmazása adott problémára
Deduktív
gondolkodás: egy általános
és igaznak feltételezett tételből kiindulva lépésről lépésre levezetünk egy
résztételt
2.
Algoritmus
megalkotása: a tanuló a problémamegoldás során felismeri a szabályszerűséget,
ezt értelmes formában rögzíti
Induktív
gondolkodás: az egyedi
esetekből kiindulva következtetünk az általánosra
3.
Algoritmusok
felkutatására irányuló tudatos törekvés: hasonló probléma esetén a már ismert
algoritmust kissé módosított formában alkalmazza
Analogikus
gondolkodás: két vagy több adatnak, jelenségnek
bizonyos tulajdonságokban való egyezéséből, vagy hasonlóságából más
tulajdonságokban, struktúrákban való egyezésre, vagy hasonlóságra
következtetünk
4.
Algoritmusok
módosítása, összekapcsolása, rugalmas átalakítása
Kreatív
gondolkodás: kreatív, innovatív ötletek által mások
megoldásaitól különböző, egyedi megoldások készítése a problémákra
Fontos, hogy az algoritmikus gondolkodás
kialakításánál nagy gondot fordítsunk a rugalmasságra. Egy feladatot nem csak
egyféle módon lehet megoldani. Ne csak a tanár által kigondolt megoldás legyen
az előtérben, hanem biztosítsuk a tanulók megoldásainak az érvényesülését is!
Nézzük meg a különböző megoldásokat, fedezzük fel a köztük lévő különbségeket,
keressünk jobb algoritmust!
Korábbi
kísérletek
Lénárd András az 1990-es évek elején negyedik
osztályos tanulók algoritmikus gondolkodását mérte fel. Egy algofejtörőt
kellett megoldani számítógépes program segítségével. A kísérlet eredménye azt
mutatta, hogy a tanulók 16%-a csupán véletlenszerű próbálkozással igyekezett
megoldani a feladatot, 14-19%-a viszont már ebben a korban is fejlett
algoritmikus gondolkodással rendelkezett. Ebből kiindulva ennél akár fiatalabb
korosztályban is érdemes kutatásokat végezni. Értékes információkat nyerhetünk
akkor is, ha az oktatásban már régebb óta részt vevő tanulókat vonunk be a
kutatásokba, mivel ők már egyfajta „megmerevedett” oktatási-tanulási
szemlélettel rendelkeznek, így számukra az algofejtörők megoldása nem egy
teljesen új, inkább az eddigiektől gyökeresen eltérő feladatformát jelenthet.
Órai
tapasztalatok
Második
osztály
Egy budai általános iskola második osztályában
volt szerencsém megfigyelőként részt venni olyan órákon, ahol az algoritmussal
és algofejtörő feladatokkal foglalkoztak.
A második osztályban első alkalommal a tanulók
egyszerű, a hétköznapi életben is előforduló algoritmusokkal foglalkoztak. Első
feladatként elmesélték, hogyan indul a napjuk a felkeléstől az iskolába történő
elindulásig. A tanító piktogramokkal rögzített néhány történetet a táblán,
utána a tanulók véleményezték. A felcserélt és a hiányzó lépéseket azonnal
észrevették és a helyükre tették. Egy történet lépéseiből vicces reggelt
alakítottak ki.
Következőleg a 3 perces lágy tojás
készítésének lépéseit beszélték meg közösen. A tanulók kaptak egy papírt,
melyen a következő lépések szerepeltek:
A feladatok megoldása folyamatos
felügyelet és interaktív kérdez-felelek stílusban történt. A tanító kérdésekbe
burkolt segítséggel vette rá a tanulókat, hogy a feladatok legfontosabb
pontjait megbeszéljék. Például:
Tanító: Jó ez a recept?
Tanulók: Nem, hiányoznak lépések.
Tanító: Egészítsétek ki a receptet, hogy
tényleg lágy tojást kapjunk eredményül!
A következő 7 lépésből álló megoldás
született:
A tanulók egy percet kaptak a recept
elolvasására, utána be kellett rakniuk a padba. A tanító a következő recept
eredményére volt kíváncsi:
A tanulók felismerték, hogy mivel nem
tettük bele a tojást a vízbe, ezért nyers tojás lesz az eredmény.
Újra elővehették a padban lévő papírt, amelyen
szintén egy nyers tojás receptje volt. A tanulók felfedezték, hogy a lépések
összekeveredésének következtében lett hibás a recept. A lépéseket önállóan
megszámozták, a megoldáshoz használhatták a helyes receptet, végül közösen
megbeszélték.
Második alkalommal két feladatot oldottak
meg a tanulók. Italt vásároltak egy üdítő automatából, és megoldották egy
szakasz katona átkelését a folyón. Az órán három darab hat fős csoportokban
dolgoztak.
A tanító kivetítette egy italautomata
képét az osztályteremben lévő TV-re. Megbeszélték, hogy ki milyen automatával
találkozott már, és ki vásárolt is belőle. A tanulók többsége ismeri ezeket az
automatákat (üdítő, rágó, kávé) és nagy részük vásárolt is belőle. A tanító
elmondta, hogy most is hasonló feladatokat fognak megoldani, mint múlt órán a
tojásfőzésnél.
Ismétlés képen újra elővették a receptet a
következő módon: 7 tanuló kiállt a tábla elé, mindegyikük elmondott egy-egy
lépést. A többiek lehajtották a fejüket, és a tábla előtt állók gyorsan helyet
cseréltek, majd újra elmondták a lépéseiket. A tanulók rövid idő alatt
helyreállították a megfelelő sorrendet. A második alkalommal, az egyik tanulót
a tanító elbújtatta a teremben. Ebben az esetben is hamar megoldották a
problémát.
Újra visszatértek a TV képernyőjére
kivetített feladatra. A tanító röviden bemutatta az ábrát, a gombokat és azok
helyét, felolvasta a feladatot, és a következő instrukciókat adta a
gyerekeknek: „Írjátok le, hogy hogyan tudnátok üdítőt venni a gépből,
használjátok a tojásfőzésnél tanult módszert! A feladat megoldására 10 perc áll
rendelkezésetekre.” Az idő leteltével a megoldásokat közösen megbeszélték.
Általánosan megfigyelhető, hogy a tanulók természetesnek vették, hogy az
automata működik, és ugyan megnézték, hogy van-e a kiválasztott üdítőből, de
csak azzal az esettel foglalkoztak, ha van.
A második feladatként a következő
problémát kellett megoldaniuk:
Egy 5 főből álló katonai csapat egy folyóhoz érkezett,
melyen szeretnének átkelni, de nem vezet át rajta híd, ugyanis lerombolták. A
folyó mély, nem lehet rajta átgázolni. A parancsnok egyszer csak észrevesz két
fiút, akik nem messze a parttól csónakáznak. A csónak azonban olyan kicsi, hogy
abban vagy csak egy katona, vagy csak a két fiú tud átkelni, többen nem férnek
bele. Végül is az összes katona átlelt a folyón csak ezzel az egy csónakkal.
Hogyan szervezték meg az átkelést?
A tanító felolvasta a feladatot, és a
következő megjegyzéseket fűzte hozzá:
Készült egy táblarajz a feladatról,
mágneses korongokkal szemléltették a szereplőket, valamint a tanulók szóban
elmondták, hogy a csónak milyen utasokkal közlekedhet (kettő gyerek, egy
katona, egy gyerek). Az egyes eseteket a tanító a táblán mágneses korongokkal
ábrázolta. A feladat megbeszélése után elkezdődött a munka. Öt percig
dolgoztak, az első jó megoldás már 1,5-2 perc után megszületett. Egy csoportnak
nem sikerült megoldania a feladatot, mert a feladat leírásával ellentétben
kötelet használtak az átkelés során. A megoldásokat a táblánál minden
csoportból 2 fő játszotta el. Az összes megoldás helyes volt, de a lépésszámok
különböztek. A tanulók észrevették, hogy a hosszabb megoldás felesleges lépéseket
tartalmaz.
Külön tanulsága a feladatnak, hogy bár a
táblánál eljátszották, de papírra senkinek sem sikerült leírnia helyesen. A
gyerekek mindkét órát nagyon élvezték, és mindenki aktívan részt vett a
feladatok megoldásában.
Negyedik osztály
Az előbb említett budai általános iskolában,
egy negyedikes osztályban is részt vettem megfigyelőként egy órán, ahol a
következő három feladatot oldották meg önálló, illetve csoportmunka keretében.
Az első feladat ugyanaz volt, mint a
második osztályban: ital vásárlása egy üdítő automatából. A tanulók megbeszélték
a tanítóval, hogy ki találkozott és vásárolt már ilyen automatából. Az
előzőekhez hasonlóan az automatát az egész osztály ismerte, és a többség
vásárolt is belőle. A tanító interaktív kérdez-felelek stílusban ismertette a
feladattal kapcsolatos fontosabb tudnivalókat. Például: Mennyibe kerül az
üdítő? Hány forintom van? Mi célt szolgál a kijelző? Mi történik, ha több pénzt
dobok be? A tanító a megoldás megkezdése előtt külön felhívta a gyerekek
figyelmét arra, hogy vigyázzanak, mert ha egy lépés kimarad, nem kapják meg az
üdítőt. A feladatot önállóan kellett megoldani, a rendelkezésre álló idő 5 perc
volt. Az első megoldások 2-3 perc után megszülettek.
A megoldások többsége 3-4 négy lépésből
állt, és ők is természetesnek vették, hogy a gép működik. Történtek
esetszétválasztások az üdítő meglétével kapcsolatban, de csak az igen ággal
foglalkoztak.
Második feladatként a földesurak és
rabszolgáik átkelését kellett megoldaniuk:
Történt egyszer, hogy három földesúr három szolgájával egy
folyón akart átkelni. A csónak, melyet a parton találtak, maximum 2 embert bírt
el. A földesurak tartottak szolgáiktól, ezért az átkelést úgy kellett
megoldaniuk, hogy egyik parton se legyenek a szolgák többségben. Hogyan birkóztak
meg ezzel a feladattal a földesurak?
Közösen megbeszélték a fontosabb
kérdéseket: Hányan akarnak átkelni a folyón? Mennyi a szolgák és földesurak
létszáma? Hány embert bír el a csónak? Mikor vannak a szolgák többségben? Tisztázták,
hogy sem kötelük, sem más eszközük nincsen, és úszni sem tudnak. A feladatot
önállóan kellett megoldaniuk, rendelkezésre álló idő 10 perc volt.
A gyerekeknek gondot okozott a megoldások
leírása. Inkább rajzoltak, ám ennek eredményei legtöbbször átláthatatlan és összenyilazott
rajzok voltak.
Az utolsó feladattal 6 fős csoportokban
próbálkoztak:
Egy napon Gremi nehéz helyzetbe került. Lement a pincébe
gumibogyó szörpért. Talált ott egy 8 deciliteres kancsóval. Neki azonban csak 4
deciliterre volt szüksége. Szétnézett a pincében, hátha talál valami edényt,
amivel ki tudja mérni a szükséges mennyiséget. Talált is egy 5 deciliteres és
egy 3 deciliteres kancsót. Gremi elgondolkodott, hogyan tudna a kancsók
segítségével 4 deciliter gumibogyó szörpöt kimérni. Elkezdte töltögetni a
szörpöt egyik kancsóból a másikba, és végül sikerült neki kimérni. Hogyan mérte
ki Gremi a 4 deciliter gumibogyó szörpöt, ha csak a 8 az 5 és a 3 deciliteres
kancsókat használta, más eszközt, vagy mérőedényt nem?
A munka elkezdése előtt a tanító felhívta
a tanulók figyelmét arra, hogy a 8 deciliteres kancsó tele van, a szörpöt nem
lehet kiönteni, és nem folyhat ki a kancsókból. A feladattal 10 percig
foglalkoztak. A tanulók között sétálva feltűnt, hogy mindenki annál a lépésnél
akadt el, amikor mindhárom kancsóban van valamennyi szörp. Megkérdeztem tőlük,
hogy két kancsó tartalmát össze lehet-e önteni. Ennek hatására megszületettek
az első jó megoldások.
A megoldások rögzítésekor a legnagyobb
problémát az okozta, hogy a tanulók mindig kiradírozták, hogy előzőleg mennyi
szörp volt a kancsókban. Keveseknek jutott eszébe, hogy a különböző állapotokat
külön rajzokon ábrázolja.
Az óra végén a tanítóval rövid közvélemény
kutatást végeztünk, a feladatokkal kapcsolatban. A tanulóknak fele-fele
arányban a földesuras és a kancsós feladat tetszett a legjobban. Azzal
indokolták döntésüket, hogy ezeken a feladatokon lehetett gondolkodni, és rossz
vagy hiányzó lépés esetén már nem jutottak el a megoldáshoz. Az automatás
feladat azért nem nyerte el a tetszésüket, mert csak ismert lépéseket kellett
leírni.
Egy pesti lakótelepi általános iskolában a
tanítóval együttműködve tartottunk egy délutáni kétórás foglalkozást
negyedikosztályosok számára. A foglalkozásra mágneses figurákat készítettem, és
amíg zajlott a feladatok közös megbeszélése, én elkészítettem a táblán a
feladatok ábráját.
Első feladatként, egy kétkarú mérleg
segítségével kilenc külsőre teljesen egyforma golyó közül kellett kiválasztani
a legnehezebbet. A tanítóval közösen beszélték meg a feladat megoldását.
Elsőnek megvizsgálták azt az esetet, amikor 1-1 golyót teszünk a mérleg
tányérjaiba, ilyenkor 4 mérés szükséges.
Tanító: Meg lehet-e oldani a feladatot
kevesebb méréssel?
Tanulók: Igen, tegyünk a mérleg
tányérjaiba 2-2 golyót
Tanító: Ekkor elegendő 3 mérés is.
Ezen felbuzdulva még rövidebb megoldást
kerestek, jöttek a javaslatok 3 illetve 4 golyó mérésére is.
A második feladatban a következő vasutas
példával találkoztak:
Az ábrán egy vasútállomás részlete látható. A
fő vágányról elágazó két mellékvágány egy forgó koronggal van összekötve. A
korong arra való, hogy az első mellékvágányról a második mellékvágányra (vagy
fordítva) vigye a vasúti kocsikat. Egy hosszabb mozdony azonban már nem fér el
a forgón. Az 1-es számú vagon az első mellékvágányon, a 2-es számú vagon a
második mellékvágányon, a mozdony pedig a fő vágány A és B váltó közti
sínszakaszon áll. Az A és B váltókon keresztül tudnak a vonatok a fő vágányról
a mellékvágányra, és fordítva a mellékvágányról a fő vágányra menni. Az
állomáson kapcsoló emberek is dolgoznak, akik a vasúti kocsik szét és
összekapcsolását végzik. Hogyan viheti a mozdony az 1-es kocsit a 2-es kocsi
helyére, a 2-es kocsit pedig az 1-es helyére, ha a mozdony nem fér rá a
forgóra?
|
1. ábra. |
Ennek a feladatnak az ábráját
elkészítettem a táblán, melynek hatására a gyerekek kiszaladtak a táblához, és
a bábuk pakolgatásával próbálták megoldani a problémát. Voltak jó ötletek, de
nem hallgatták meg egymás javaslatait. Minden megoldásban beragadt a mozdony a
korong és valamelyik kocsi közé. Ekkor segítettem annyit, hogy a mozdony
egyszerre nem csak egy, hanem két kocsit is elbír. Újabb próbálkozások
következtek, nagyon közel jártak a megoldáshoz, de még mindig beragadtak. A
probléma ez alkalommal az volt, hogy a tanulók szerint a mozdony előröl, csak
tolni tudja a kocsikat, húzni nem. A tévhit tisztázása után megbeszéltük a
megoldást.
A következő feladatban három lovag, és
fegyverhordozóinak átkelését kellett megoldaniuk:
Történt egyszer, hogy három lovag találkozott a
folyóparton, mindegyiket a fegyverhordozója kísérte. Át akartak kelni a folyón
a túlsó partra. A nádasban találtak egy kicsi, kétszemélyes csónakot. Az
átkelés könnyűnek ígérkezett, hiszen a lovak át tudják úszni a folyót. Egy
akadály azonban majdnem meghiúsította a vállalkozást. Az összes fegyverhordozó
– mintha csak megállapodtak volna – kereken elutasította, hogy ismeretlen
lovagok társaságában maradjon a saját gazdája nélkül. Sem rábeszélés, sem
fenyegetés nem segített, a gyáva fegyverhordozók makacsul kitartottak
álláspontjuk mellett. Végül az átkelést mégis megvalósították, mind a hat ember
szerencsésen átjutott a túlsó partra egy kétszemélyes csónak segítségével. Az
átkelés közben betartották a feltételt, amelyhez a fegyverhordozók
ragaszkodtak. Hogyan keltek át a folyón, ha a kétszemélyes csónakon kívül más
eszközük nem volt, és a lovak segítségét sem vették igénybe?
Ennél a feladatnál tisztázni kell a tanulókkal,
hogy a lovak segítségét nem lehet igénybe venni, a lovakon kívül senki sem tud
úszni, és nincs más eszközük (pl. kötelük). A megoldás kitalálása szintén táblánál
zajlott figurák pakolgatásával. A gyerekek itt is elakadtak, de egy kis
segítséggel eljutottak a megoldásig.
Utolsó feladatként egy Imagine-ben megírt programmal
játszottak. A teknőst irányítva kellett megrajzolni két ábrát.
|
2. ábra. |
A tanulók nagyon kevesellték az ábrák
mennyiségét, mivel szívesen játszottak volna még a programmal, és szerintük az
ábrák túl könnyűek voltak. A forgások számában általában voltak eltérések, de
addig próbálkoztak, míg ki nem jött a legrövidebb megoldás. Miután már
gombokkal kikísérletezték, hogy hogyan lehet az ábrát megrajzolni, szövegesen
le tudták írni a megoldás lépéseit. Egy korábban végzett felmérésemben gép
használata nélkül sokszor nem sikerült leírni a lépéseket.
Az óra végén végzett rövid közvélemény
kutatás szerint, hogy melyik feladat tetszett a legjobban, az Imagine-ben írt
Tekitúra névre keresztelt rajzolóprogram nyert, mert lehetett hozzá használni a
számítógépet. Másodikként a vonatos példa nyerte el a tetszésüket, mert „jó
gondolkodtató volt”.
A megoldások szöveges leírása, még akkor
is komoly gondot jelentett, ha a megoldásokat előzőleg részletesen, közösen
átbeszéltük. Szívesebben rajzoltak, de leginkább csak átláthatatlan, összenyilazott
ábrák születtek.
|
3.
ábra. |
Konklúzió
Az eddigi tapasztalatom, hogy az
említett korcsoport tanulói kifejezetten szeretik az algofejtörők megoldását
könnyen, gyorsan és önszántukból kezdeményeznek csoportmunkát, bár a csoport
önszervező és együttműködő képessége meglehetősen alacsony. Mindenképpen
szükséges a korosztályhoz igazított megoldás rögzítési eszköz, a papíralapú
szöveges rögzítés meghaladja e korcsoport képességeit. Élő tanórai
alkalmazásban makettek, korongok, bábuk, alkalmazása, szerepek eljátszása
jelenti a megoldást. Tanító felügyelete nélkül megfelelően megtervezett,
interaktív, grafikus programfelület segítségével önálló munka is elérhető.
Tervek
Mivel úgy látom, hogy a nyomtatott
felmérőkön keresztüli feladatmegoldás időigényes, és kevés eredménnyel járó
metódus, és a tanulóknak is sokkal jobban tetszenek az interaktív megoldások,
ezért egy web szerveres, böngészőn keresztül elérhető, adatbázist tartalmazó
megoldás kifejlesztésén dolgozom.
Irodalom
1. A. K. Dewdney: Számítógépes észjáték, Tudomány című folyóirat 1987/8. szám
2. Szántó Sándor: Az algoritmikus gondolkodás fejlesztése
http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2002-05-mu-Szanto-Algoritmikus
3. Vassné Varga Edit: Algofejtörők – egy eszköz a gondolkodás fejlesztésére, Budapesti
Tanítóképző Főiskola Tudományos közleményei XII., Budapest (1992) 71-86
4. Vassné Varga Edit: Az algoritmikus gondolkodás fejlesztése és az informatikai
alapismeretek, Oktatás-informatika 1988-89/2. szám 14-18